بلبرینگ چگونه کار می کند؟

 

قبل از بررسی نحوه عملکرد یک بلبرینگ و یا رولبرینگ لازم است با اجزای مختلف یک بلبرینگ و یا رولبرینگ و همچنین ساختار این قطعات آشنایی داشته باشیم. شما می توانید مقاله قبلی با عنوان بلبرینگ چیست؟ را مطالعه کنید.

اما حال که با ساختار بلبرینگ آشنا شدید بهتر است اجزای بلبرینگ مورد بررسی قرار گیرد. همانطور که قبلا ذکر شد از بلبرینگ با نام یاتاقان نیز نام برده می شود،یاتاقان توپی و یا Ball bearing از نامهایی است که در مورد بلبرینگ استفاده می شود.

انواع بلبرینگ ها در صنایع و کاربرد های مختلف و بسیار گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، اگر بخواهیم توضیح ساده ای در مورد بلبرینگ بیان کنیم می توان گفت هر قطعه و وسیله ای که دارای چرخش باشد از هارد یک سیستم کامپیوتری گرفته تا انواع اسکیت ها و یا صنایع خودروسازی از بلبرینگ استفاده می کنند.

 

نمایش طرز کار بلبرینگ

 

کمپانی های زیادی در تولید انواع بلبرینگ فعالیت دارند اما می توان از معروف ترین کمپانی های تولید کننده بلبرینگ به بلبرینگSKF  ، بلبرینگ FAG و بلبرینگ URB که از کمپانی های اروپایی هستند و همچنین کمپانی های  ژاپنی شامل بلبرینگ NSK  و بلبرینگ koyo و کمپانی چینی بلبرینگ لازیو LAZIO و بلبرینگ KG نام برد.   

 

یکی از نکات مهم در مورد بلبرینگ ها ، توانایی حمل بار های شعاعی و محوری می باشد که می توان گفت در صورتی که نیاز به حمل بار با سرعت پایین باشد از انواع بلبرینگ های محوری استفاده خواهد شد.

 

بررسی نحوه کارکرد بلبرینگ

 

نحوه کارکرد بلبرینگ

همانطور که در تصویر بالا می بینید در بلبرینگ ها در ابتدا بار از لایه خارجی به سمت گوی های درون بلبرینگ و سپس به لایه داخلی منتقل می شوند و به دلیل ساختار بلبرینگ و همچنین طراحی کروی شکل بلبرینگ و تماس نقطه کوچکی در دو لایه بیرونی و درونی بلبرنیگ در صورتی که فشار بسیار زیادی به ساچمه ها یا همان گوی های گرد وارد شود ، امکان خرابی و یا خرد شدن ساچمه ها بسیار زیاد است ، در صورتی که احتمال می دهید فشار زیادی به گوی ها وارد می گردد می توانید از انواع رولبرینگ ها به جای بلبرینگ استفاده نمایید.

 



Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

برچسب ها

Ball bearingچیست   بلبرینگ چیست   بررسی نحوه کارکرد بلبرینگ   بررسی کاربرد بلبرینگ   یاتاقان چیست؟   رولبرینگ چیست؟