نگهداری بهینه از نوار نقاله

 

در یک ماشین انتقال ،می توان گفت از جمله گران قیمت ترین و آسیب پذیر ترین قسمت نوار نقاله می باشد.از این رو حفظ و نگهداری از نوار نقاله در هنگام استفاده از نوار نقاله و پیش از استفاده و حتی بعد از استفاده بسیار حائز اهمیت می باشد و موجب دوام بیشتر می شود. در این مقاله سعی شده نکاتی جهت نگهداری انواع نوار نقاله ذکر شود.

 

همانطور که ذکر شد نگهداری نوار نقاله و یا تسمه نقاله در سه مرحله انجام می پذیرد:

  1. نگهداری نوار نقاله پیش از سرویس دهی
  2. نگهداری نوار نقاله در هنگام سرویس دهی
  3. و نگهداری نوار نقاله بعد از سرویس دهی

 

نگهداري نوار نقاله پيش از سرويس دهي

در صورتی که نیاز است نوار نقاله و یا تسمه نقاله قبل از استفاده در انبار نگه داری شود باید مواردی را رعایت کرد که در ذیل نام برده شده:

  1. حتما درجه حرارت محل نگهداری انواع نوار نقاله باید بین 10 تا 20 درجه سانتی گراد باشد.
  2. نوار نقاله ها باید دور از نور خورشید قرار گیرند همچنین از رطوبت ، تماس با روغنها ، حلالها و مایعات خورنده محفوظ بمانند تا دچار آسیب و خرابی نشوند.
  3. نوار نقاله و یا تسمه نقاله باید در هنگام حمل و نقل حتی المقدور به صورت بسته بندی کارخانه ای انتقال یابند.

 

 

نحوه نگهداری از نوار نقاله

 

 

نگهداری نوار نقاله در هنگام سرویس دهی

از دیگر موارد بهینه استفاده کردن از نوار نقاله نحوه نگهداری انواع نوار نقاله در هنگام سرویس دهی می باشد ،در صورتی که نوار نقاله یا تسمه نقاله در هنگام استفاده درست عمل نمی کند باید موارد زیر را بررسی نمایید زیرا باعث آسیب رسیدن به نوار نقاله خواهد شد.

  1. یکی از عواملی که باعث بد کار کردن انواع نوار نقاله می شود نسبت قرار گیری پولیها به خط وسط ماشین می باشد که در صورتی که محکم نباشد از سمتی که کشش کمتر است خارج خواهد شد.
  2. از موارد دیگر می توان به عدم قرار گیری هرزگردها ، عمود بر خط وسط ماشین می باشد.
  3. در صورتی که نوار نقاله به قدر کافی شکل ناودانی به خود نگیرد ، در این صورت با هرگزدهای ناودانی تماس پیدا نمی کند.
  4. حتما دقت کنید که تسمه نقاله به صورت مستقیم جا نیفتاده باشد.
  5. از موارد دیگر می توان به قرار نگرفتن تغذیه بار بر روی تمسه در وسط نوار نقاله نام برد که در صورت قرار نگرفتن باعث می شود که بار تنها قسمتی از نوار نقاله را پر کند و سایر قسمت ها خالی بماند .در این صورت باید قیف تغذیه را بررسی و در صورت نیاز درست کرد.
  6. در صورت قرار گیری  نقاله در برابر باد شدید.
  7. اگر نوار نقاله به صورت گونیا آپارات نشده باشد در این صورت نوار نقاله از یک طرف دارای طول بیشتری خواهد بود.
  8. در صورتی که از نوار نقاله در هنگام باران استفاده می کنید حتما دقت داشته باشید که بار باید دقیقا در وسط نوار نقاله قرار گیرد و همچنین سرعت ریزش باران بر روی نوار نقاله باید دقیقا با سرعت حرکت نوار نقاله مساوی باشد و همچنین قیف تغذیه با سطح نوار نقاله باید در کمترین فاصله ممکن تنظیم شود همچنین در زیر محل بارگیری تسمه نقاله بایستی از هرزگردهای ضربه گیر استفاده نمود.
  9. از نکات مهم دیگر در مورد نوار نقاله در هنگام سرویس دهی باید از پاک کن های نوار نقاله نام برد تا همواره نوار نقاله در هنگام استفاده تمیز بماند و در دراز مدت باعث از بین روفتن روکش تسمه نقاله نشود همچنین استفاده از گوه های تخلیه ، تخته های هدایت کننده و .. توصیه می شود.
  10. و در آخر این نکته قابل ذکر می باشد که به هیچ وجه هنگامی که بر روی نوار نقاله بار قرار گرفته از حالت ساکن شروع به حرکت نکنید بلکه بایستی ابتدا نوار نقاله را حرکت داده و سپس بار را برو روی نوار نقاله و یا تسمه نقاله به حرکت در اورید و همچنین قبل از خارج کردن بار از روی نوار نقاله ، دستگاه را خاموش نکنید بلکه ابتدا بار را به صورت کامل تخلیه کنید و سپس بار را خالی کنید.

 

 

مراقبت هاي نوار نقاله پس از سرويس دهي:

تا اینجا به بررسی مراقبت های نوار نقاله قبل از سرویس دهی و در هنگام انبار کردن و همچنین در هنگام استفاده از نوار نقاله مورد بررسی قرار گرفت اما از دیگر نکات مهم در نگهداری نوار نقاله مراقبت های نوار نقاله پس از سرویس دهی می باشد.

 

حتما بعد از استفاده از نوار نقاله و هنگام تخلیه کامل بار و ساکن شدن نوار نقاله بررسی کنید که پشت و روی نوار نقاله دچار آسیب و صدمه نشده باشد در صورتی که روکش رویی و یا روکش زیرین نوار نقاله دچار صدمه شده باشد حتما باید در اولین فرصت تعمیر شود و در صورتی که آسیب وارده بر نوار نقاله زیاد باشد باید و منجید قابل دیدن شده باشد باید نوار نقاله از خط خارج شود و برای تعمیر ارسال گردد.

 

در مواردی که منجید نوار نقاله آسیب دیده باشد نیاز به آپارات مجدد نوار نقاله و یا تسمه نقاله خواهد بود. و در آخر این نکته قابل ذکر می باشد که نگهداری و مواظبت درست از انواع نوار نقاله می تواند حتی در زمان سخت ترین شرایط سرویس دهی باعث طولانی تر شدن عمر نوار نقاله شود پس در صورتی که می خواهید در هزینه های وارده صرفه جویی کنید حتما موارد ذکر شده را رعایت نمایید.

 



Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

برچسب ها

نگهداری نوار نقاله در انبار   نگهداری نوار نقاله بعد از سرویس دهی   مراقبت های نوار نقاله   محافظت از نوار نقاله   نحوه نگهداری تسمه نقاله   نگهداری از انواع نوار نقاله